Bölümler | Kategoriler | Konular | Kitaplar | İletişim
KUR'AN-I KERIMI YANLIS TEFSÎR ETMEK
KUR'AN-I KERIMI YANLIS TEFSÎR ETMEK
37 - Tefsîr,beyan etmek ve kesf etmek demektir.Bildirmek ve
açiklamaktir.(Tevil),rücû'etmektir.Tefsîr,bir mâna vermektir.Tevil,çesidli mânalar arasindan birisini seçmektir.Kendi re'yi,görüsü ile tefsîr,câiz degildir. Tefsîr,rivayet ile yapilir.Tevil,dirâyet ile yapilir. Hadis-i serifte,(Kur'an-i kerimi,kendi görüsü ile açiklayan, dogru olsa dahî,hatâ etmistir) buyuruldu.
Resûlullahdan ve Eshâb-i kirâmdan gelen haberlere ve âlimlerin tefsîrlerine ve tefsîr ilminin üsûlüne bakmadan ve Kureys lügatini bilmeden ve hakîkat ile mecâzi düsünmeden, mücmel,mufassal ve umûmî ve husûsî olanlari birbirinden ayirmadan ve âyet-i kerimelerin indirilme sebeplerini ve nâsih, mensûh olduklarini arastirmadan verilen mânayi,Allahü teâlânin kelâmi olarak söylemek dogru degildir.
Tefsîr, kelâm-i ilâhîden murâd-i ilâhîyi anlamak demektir. Kendiliginden verdigi mâna dogru olsa bile,mesru yoldan çikarmadigi için,hatâ olur.Verdigi mâna yanlis ise,kâfir olur.Hadis-i serifleri de,sahih veya bozuk oldugunu bilmeden söylemek,sahih olsa bile,günah olur.Böyle kimsenin hadis-i serif okumasi câiz olmaz.
Hadis kitaplarindan,hadis nakletmek için,hadis âlimlerinden icâzet almis olmak lâzimdir.Hadis-i serifte,(Uydurdugu bir sözü,hadis olarak söyliyen kimse, Cehennemde azâb görecektir)buyuruldu.Kur'an-i kerimi,tefsîr âlimlerinden icâzeti olmiyanin da,tefsîr kitaplarindan alarak söylemesi ve yazmasi,câizdir.
Yukarida bildirilen, tefsîr etmek sartlarini hâiz olan kimse,yazili icâzeti olmadan tefsîr ve hadis nakledebilir. Icâzet vermek için para almak câiz degildir.Ehliyyeti olana icâzet vermek vâcibdir.Ehliyyeti olmiyana icâzet vermek haramdir.
Hadis-i serifte,(Kur'an-i kerime, ehliyyeti olmadan mâna veren,Cehennemde azâb görecektir)ve(Bilmedigini hadis olarak söyleyen,Cehennemde azâb görecektir)ve(Kur'an-i kerime kendi görüsüne göre mâna veren Cehennemde azâb görecektir) buyuruldu.Bid'at sahiplerinin,kendi bozuk îtikatlarini isbât etmek için,âyet-i kerime ve hadis-i serif okumalari, böyledir.[Sî'îler,Vehhâbîler,Teblîg-i Cemaatcilar,Mevdûdîciler ve Seyyid Kutubcular böyledir.Yûsüf-i Nebhânî böyle bozuk tefsîrleri(Sevâhid-ül hak)kitabinda uzun anlatmaktadir.
Kur'an-i kerimin dis mânasi oldugu gibi,iç mânasi da vardir diyerek,kendilerine göre mâna verenler de,böyledir. Kelimelerin,kendi zamanlarinda,kendi aralarinda kullandiklari mânalarina göre tefsîr yapanlar da böyledir.Osmanli devletindeki âlimlerden Nuh bin Mustafâ Konevî,1070[m.1660]de Kahîrede vefât etmistir.Muhammed Sihristânînin(Milel ve Nihal)kitabina yaptigi tercümede diyor ki,(Ismâ'îliyye)firkasinda olanlar,imam-i Câfer Sâdikin büyük oglu Ismâ'îlin yolundayiz dedikleri için,bu ismi almislardir.
Bunlara(Bâtiniyye) firkasi da denir.Cünkü Kur'anin zâhir mânasi oldugu gibi,bâtin mânasi da vardir.Zâhir mânasi, fikhcilarin kaliplastirdigi belli ve sinirli seylerdir. Bâtin mânasi ise,Kur'anin iç mânasi olup uçsuz denizdir dediler.Zâhir mânayi birakip,bâtin dedikleri,kendi uydurduklari seylere inandilar.Hâlbuki,Peygamberimiz, Kur'an-i kerimin zâhir,açik mânasini bildirdi.Zâhir mânayi birakip,iç mâna uydurmak,küfür olur.Zindiklik olur.Bu hîle ile,islâmiyeti yok etmeye çalistilar.
Cünkü,(mecûsîler)yâni atese tapanlar,islâmin yayilmasini önliyebilmek için,reîsleri Hamdan Kurmut,bu bölücülügü ortaya çikarip,(Karâmita)devletini kurdu.Hâcilari katl ve Hacer-i esvedi Kâbeden çikarip Basraya getirdi.(Cennet, dünya lezzetleri,Cehennem de,dînin ahkâmina uymaktir) dediler.Haramlara,güzel sanat ismini verdiler.Islâm dîninin kötü huy,fuhus dedigi ahlâksizliklara moral egitimi diyerek gençleri sefâlete sürüklediler.Devletleri islâmiyete çok zarar verdi.372[m.983]de gadab-i ilâhîye yakalanip mahv oldular.]
Doguya gitmek için batidan uzaklasmak lazim.Simdi doguyla bati,geceyle gündüz,iyiyle kötü içiçedir.Bunlari ayirmak çok zordur.Büyüklerimiz bizim için bunu kitaplarinda çok güzel yapmislar.Tefsîri,nakil sûretiyle yapmak lâzimdir. Tefsîr yapabilmek için,su onbes ilmi bilmek lâzimdir:
Lügat,nahv,sarf,istikak,me'ânî,beyan,bedî',kirâ'et,üsûl-i din,fikh,esbâb-i nüzûl,nâsih ve mensûh,üsûl-i fikh,hadis, ilm-i kalb.Bu ilimleri bilmiyen kimsenin tefsîr yapmasi câiz degildir.Islâm ahkâmina uyan,râsih ilimli âlimlere Allahü teâlânin vâsitasiz olarak ihsân ettigi ilme (Mevhibe)veya(Kalb ilmi) denir.Hadis-i serifte,(Ilmi ile amel edene,Allahü teâlâ bilmediklerini bildirir) buyuruldu.Yukaridaki on bes ilme mâlik olmiyan kimsenin, tefsîr yapmasi câiz degildir.Yaparsa,kendi görüsü ile yapmis olur.Cehennemde yanmaya müstehak olur.
Hadis-i serifte,(Kirk gün ihlâs ile islâmiyete uyan kimsenin kalbini,Allahü teâlâ hikmet ile doldurur.Bunlari söyler) buyuruldu.Mütesâbih âyetlere mâna veren, kendi görüsü ile tefsîr yapmis olur.Bid'at sahiplerinin tefsîri böyledir.
Kur'an-i kerimde bulunan bilgiler üç kismdir: Bir kismini, hiç bir kuluna bildirmemistir.Zâtinin ve sifatlarinin hakîkati ve gaybdan haber vermek böyledir.Ikinci kism, yalniz Peygamberlerine bildirdigi esrârdir.Bunlari, Peygamberler,yalniz Allahü teâlânin izin verdigi kimselere bildirir.Üçüncü kism bilgileri,Peygamberine bildirmis ve bütün ümmetine bildirmesini emretmistir.Bu üçüncü kism da, ikiye ayrilir: Birincisi,ancak isitmekle ögrenilir.Kiyâmet hâlleri böyledir.
Ikincisi,görüp incelemekle ve okuyup mânasini anlamakla ögrenilir.Îman ve islâm bilgileri böyledir.Müctehid imamlar bile,Nasslarda açik bildirilmemis olan seriat bilgilerini kesin olarak anliyamamislar,ihtilâfa düsmüslerdir.Böylece amelde çesidli mezhepler meydana gelmistir.Yukarida bildirilen onbes ilme sahip olanin çikaracagi mânalara tefsîr denmez,tevil denir.Cünkü, bu mânalarda kendi re'yi bulunur.Yâni anladigi çesidli mânalardan birini seçmekte kendi re'yini kullanir.Seçtigi mâna,âyet-i kerimelerin ve hadis-i seriflerin açik mânalarina yâhut icmâ'a uygun olmazsa,fâsid olur.(Berîka) sonunda,raksin haram oldugunu anlatirken diyor ki,(Bize, tefsîr kitaplarina göre amel etmek emrolunmadi Fikh kitaplarina tâbi olmamiz emredildi.)
Ayaklar nereye giderse organlar da oraya gider.
Yakinlasmak için uzaklasmak lazim,iyi insanlarla beraber olmak için kötülerden uzaklasmak lazim....
Islâm Ahlâki
Selam Sevgi ve Dua ile