Bölümler | Kategoriler | Konular | Kitaplar | İletişim
NEFS YARATILMASA IDI
NEFS YARATILMASA IDI
Suâl: Allahü teâlâ, nefsi yaratmasaydi,insanlar onun aldatmasindan kurtulurdu.Kimse kötülük yapmaz,herkes Cennete giderdi.Iyi olmaz mi idi?
Cevâb:
Bu dünyâda,her mahlûkda,herseyde,Allahü teâlânin hem rahmet sifati,hem de kahr,gadab sifati tecellî,zuhûr etmekdedir. Su,insanlarin,hayvanlarin ve nebâtâtin yasamalari için, temizlik için,yemek,ilâc yapmak için lâzim oldugu gibi, denizde binlerce insan bogulmakda,sel sulari evleri yikmakdadir.Soguk su içen,hasta
olmakdadir.Ates,ekmek, yemek pisirmek için,kisin isinmak için lâzim oldugu gibi,içine düseni yakmakdadir.
Elektrik,çok yerde isimize yaradigi hâlde,yangina sebeb olmakda,insana çarpinca,hemen öldürmekdedir.Her ilâc, bir derde devâ oldugu hâlde,fazlasi zararli olmakdadir.Hersey de böyledir.Nefs de bunlar gibidir.Hem fâideli,hem zararli taraflari vardir.
Nefsin yaratilmasi,insanlarin yasamasi,üremesi ve dünyâ için çalismalari ve âhiret için cihâd sevâbi kazanmalari içindir.Allahü teâlâ,nefsi böyle nice fâideler için yaratdi.Fekat,nefs,tegaddî ve tenâsül lezzetlerine doymaz.Allahü teâlâ bütün insanlara merhamet ederek,aciyarak,nefse hâkim olup,zararli arzûlarini önlemeleri için,akl da yaratdi.
Akl,insan dimâgi vâsitasi ile,his uzvlarindan,seytândan ve nefsden kalbe gelen arzûlari inceliyerek,iyilerini kötülerinden ayiran bir kuvvetdir.Ayirirken yanilmazsa(Akl-i selîm) denir.Allahü teâlâ,ayrica Peygamberler göndererek,hangi seylerin fâideli,iyi ve hangi seylerin zararli,fenâ olduklarini ve nefsin bütün arzûlarinin kötü oldugunu bildirdi.
Akl,nefsin isteklerini,Peygamberlerin iyi dedikleri seylerden ayirip,kalbe bildirir,kalb de,aklin bildirdigini ihtiyâr ederse,ya'nî tercîh ederse,nefsin arzûlarini yapmagi irâde etmez.Ya'nî dimâg [beyin] vâsitasi ile,hareket uzvlarina bunu yapdirmaz.Kalb,islâmiyyetin iyi dediklerini,ihtiyâr ve irâde eder ve yapdirirsa,insan se'âdete kavusur.Kalbin,iyiden,kötüden birini ihtiyâr ve irâde etmesine (Kesb) denir.
Insanin hareket organlari,dimâgina,dimâg da kalbine tâbi'dir.Kalbin emrine uygun hareket ederler.Kalb, dimâg vâsitasi ile his organlarindan ve rûh vâsitasi ile taraf-i ilâhîden ve akldan,melekden,hâfizadan,nefsden ve seytândan gelen te'sîrlerin toplandigi bir merkezdir.Kalb,akla uyunca,nefsin yaratilmis olmasi,insanlarin sonsuz ni'metlere kavusmalarina mâni'olmaz.
Kalbin nefse aldanmamasi,ona uymamasi,nefs ile (Cihâd-i ekber)olur.Allahü teâlâ,cihâd edenlere,Cennetde yüksek dereceler verecegini bildiriyor.Nefs,insanlarin cihâd sevâbina kavusmalarina,meleklerden üstün olmalarina sebeb olmakdadir.
(Tam Ilmihal Seâdet-i Ebediyye - Hakîkat Kitabevi)
Selam Sevgi ve Dua Ile