Bölümler | Kategoriler | Konular | Kitaplar | İletişim
Her Şey O'nu Tesbih ve Hamd Eder.
''.........Her şey, O Zat-ı Zülcelali hamd ile tesbih eder.Onu hamd ile tesbih etmeyen hiç bir şey yoktur. (İsra,44)
Tesbihin manası:''Cenab-ı Hakkı şerikten,kusurdan,noksaniyetten,zulümden,aczden,merhametsizlikten,ihtiyaçtan,aldatmaktan,kemal ve camal ve celaline muhalif olan bütün kusurattan takdis ve tenzih etmektir.(Asa-yı Musa,Risale-i Nurdan)
Abd,kendi kusurunu görüp istiğfar ile ve Rabbını bütün nekaisten pak ve müberra ve ehl-i dalaletin efkar-ı batılasından münezzeh ve mualla ve kainatın bütün kusuratından mukaddes ve muarra olduğunu;tesbih ile Sübhanallah ile ilan etsin(Sözler,a.g.e.)
Hamdin manası:''Bütün mevcudatta sebeb-i medhü sena olan kemalat O'nundur:Öyle ise,hamd dahi O'na aittir.Ezelden ebede kadar her kimden her kime karşı gelen ve gelecek olan medh ü sena O'na aittir.Çünkü sebeb-i medih olan ni'met ve ihsan ve kemal ve cemal ve medar-ı hamd olan herşey O'nundur,O'na aittir.(Mektubat,a.g.e.)
Kainattaki herbirşeyin zerresi; Rabbini tesbih ve hamd eder.Zerre,bu tesbih ve tahmidi tek başına söylemiyor.Bütün alemle beraber söylüyor.Adeta Kainat bir zikirhane-i Rahman olup,bir tek zerre,zikir ve tesbih ettiği zaman,o kelimat-ı zikriye ve tebihiye Arşa kadar bütün mevcudatla beraber aynen söyleniyor.
Eğer bu hakikat,bir an insanda inkişaf etse;akıl ve fikir mest olup,Molla Cezeri gibi şöyle der:
''Arif hatta nenuşi
Mey jıdesti fıruşi
Gaib nebu jıhuşi[b]
Peyda nekır vilayet''(Şeyh Cezeri Divanı)
Kısa Meali:Arif-i Billah,yani Allah'ı tanıyan insan,içkiyi satanın elinden alıp içmek suretiyle aklını kaybetmezse,velayet mertebesini elde edemez;yani istiğraka girmeden tasavvuf mesleğince hakikate çıkamaz,daire-i esma ve sıfatı keşfedemez.dolayısı ile Allahı hakkıyla tanıyamaz.