Bölümler | Kategoriler | Konular | Kitaplar | İletişim


Peygamberimiz Neden Cok Evlendi?

Peygamberimiz Neden Cok Evlendi?

Peygamberimizin evliliklerini nefsanî ve sehevanî telâkki eden, eski zaman münafiklari gibi, yeni zamanin ehl-i dalaletine verilen kesin ve susturucu cevap,

Üstad Bediüzzaman'in izahiyla özetle sudur:

Evliligin iki ana gayesi vardir.. Biri neslin çogalmasi, digeri sehevanî duygularin mesru dairede tatmin edilmesidir..Neslin çogalmasi evliligin illeti,yani en öncelikli gayesidir.Nefsanî arzularin tatmini ise o vazifeyi gördürmek için yaratici tarafindan verilmis cüzi bir ücrettir.Tipki sahsi hayatin devami için yemegin içine konulan lezzet gibi.

Gerek tarihî açidan,gerekse insan yaratilisi açisindan Peygamberimizin evliliklerini inceledigimizde karsimiza söyle bir tablo çikiyor.

25 yasina kadar, gençliginin en heyecanli çaginda kavmi içinde bekar yasamis ve hiçbir kadinla iliskiye girmemis, iffet sahibi oldugu, dost ve düsmanin ittifakiyla sabit olmustur.Hatta kavmi ona her yönüyle güvenilen biri olarak "Muhammedül-Emîn" unvanini vermislerdi.

Oysa içinde bulundugu toplum,çok kadinla münasebeti normal addediyordu;Buna ragmen o, gerek 25 yasina kadar ve gerekse daha sonraki hayatinda pek çok hem de bakire kizla hayatini birlestirebilirdi.Ancak o,böyle yapmayip kendisinden 15 yas büyük,40 yasinda dul bir kadinla evlenmistir.Hem de bu evliligi esi vefat edene kadar tam 25 yil sürmüstür.Yani elli yasina kadar tek ve dul bir hanimla yetinmistir.

Onun evliliklerinde nefsaniyet olmadiginin bir delili de, müsriklerin davasindan vazgeçmesi için yaptiklari teklife verdigi cevapta saklidir.Müsrikler,amcasi Ebu Talip'e gelip,"yegenin eger basimiza reis olmak istiyorsa onu reis yapalim veya en güzel kiz ve kadinlarimizi ona verelim.Ta ki, bu davadan vazgeçsin."dediler.

Amcasi bu teklifi ilettiginde Efendimiz(a.s.m)su karsiligi verdi:

"Ey amca! Eger sag elime günesi,sol elime de ayi koysalar 'vallahi ben bu davadan yine vazgeçmem"

Bu cevap onun neyin pesinde oldugunu,kadin gibi, reislik gibi insanlarin degerli addettikleri seylerin onun nazarinda ne kadar degersiz oldugunu ispata yeter.
Ikinci evliligi ise Hz.Hatice'nin vefatindan sonra yine yasli ve dul bir kadinla,Hz. Sevde ile olmustur.

Hz. Sevde ile de üç yil yasadiktan sonra, yaklasik 54 yasina kadar hep tek kadinla yasamistir.Ilginçtir ki, onun çok kadinla evliligi hayatinin bundan sonraki son on yili içinde gerçeklesmistir Bu gerçekler karsisinda evliliklerinde sehvani ve nefsanî arzularin tatmin gayesini aramak insan tabiatini ve tarihî gerçekleri inkar etmekle mümkündür..Ve bu yaklasim asla insafli ve mantikli bir yaklasim sayilamaz. Olsa olsa kasitli bir karalama maksadi tasir.

Hayatinin son yillarina rastlayan evliliklerinde yukarda zikredilen evliligin dayandigi her iki gayenin,îslin çogalmasi ve nefsanî arzularin tatmininin bulunmadigini görürüz.Zira nesli, ilk esi Hz.Hatice'den devam etmistir. Daha sonraki evliliklerinde çocugu olmamistir.Sadece Misir'li Mariye'den rahim dünyaya gelmisse de bir buçuk yasinda vefat etmistir.

Görüldügü gibi evliliklerin ana gayesi olan neslin çogalmasi,tarihî bir gerçek olarak Hz. Hatice'nin disindaki evliliklerinde yoktur.

Geriye evliligin ikinci derecedeki gayesi kaliyor,Yani nefsanî ve sehevanî duygularin tatmini.Peygamberimizin çok kadinla evliliginde gerek fitrat ve gerekse tarihî gerçekler açisindan bu gayenin aranamayacagini gördük.Zira bir insanin nefsanî ve sehevanî arzularinin en atesli ve uyanik bulundugu süphesiz 15-45 yas dönemidir..Sayet Hz. Peygamber, bu dönemde birçok güzel kadinla evlenmis, sonradan onlari terkedip daha baska genç güzel kadinlar almis olsaydi, sehvanî hisleri tatmin yolunda ileri sürülen iddialar bir dereceye kadar haklilik kazanmis olurdu.

Oysa o böyle yapmamis,tam tersine hayatinin son on yili içinde (53-63) aralarinda Ümmü Seleme gibi yasça ilerlemis, ve birçok çocugu olanlar da dahil,aldigi hanimlari ileri yaslarda ve dul olarak almistir.Meselâ,Hz.Sevde 53 yasinda ve dul.Hz.Zeyneb binti Huzeyme,5O yasinda ve dul.Ümmü Seleme 4 çocuklu ve 65 yasinda bir dul.Ümmü Habibe dul ve 55 yasinda, Meymune 2 çocuklu ve dul.

Bir baska tarihî gerçek de sudur. Bu hanimlardan eceli gelip ölenlerin disinda hiçbirisinden de ayrilmayi düsünmemistir.

Gençlik çagi geçtikten sonra nefsanî ve sehvani arzularda gerileme oldugu inkar edilemez bir fitrat kanunu ve yaratilis gerçegidir..

Iste Peygamber Efendimizin çok evliliklerini tahlil ettigimizde karsimiza bu ibretli tablo çikmaktadir.

Özetle ifade edecek olursak,15-45 yas dönemindeki evliliklerde nefsanî ve sehevanî gaye aranabilir.Oysa Efendimiz, bu dönemde genç ve bakire kizlar ve kadinlarla evlenmemistir.Tam tersine 40 yasinda, üstelik dul bir kadin olan,Hz.Hatice ile evlenmistir.Ve bu evliligi Hz.Hatice'nin vefatina kadar sürmüstür.

Cok evlilikleri,nefsanî duygularin büsbütün gerilemeye yüz tuttugu 53 yasindan sonraki dönemde gerçeklesmis olduklarina göre,bu evliliklerde mantigin geregi olarak baska gayeler aramak zaruridir.Bu sadece aklin ve mantigin degil,insan tabiatinin ve insafli bir degerlendirmenin de zorunlu bir geregidir.

Alinti

Selam Sevgi ve Dua Ile


Serbest Kürsü

MollaCami.Com