Bölümler | Kategoriler | Konular | Kitaplar | İletişim
nazar boncuğu takmak şirk mi?
Nazar boncuğu takan herkese müşrik demek çok yanlıştır. Boncuğun yaratıcı bir kuvvete sahip olduğuna inanmak şirktir.
Fakat hangi müslüman, bir boncuğun yaratıcı gücü olduğuna inanır?
Hadis-i şerifte, "Temime ve tivele şirktir" buyuruluyor. Manasız şeyleri veya küfre sebep olan rukyeyi okumaya Efsun denir. Efsunu veya nazarı bizzat önlediğine inanılan nazarlık denilen şeyleri, üzerinde taşımaya Temime denir.
Şirinlik muskası denilen rukyelere Tivele denir. Rukye, okuyup üflemek veya üzerinde taşımak demektir. Rukye, âyet-i kerime ve hadis-i şerifle bildirilen dualarla yapılırsa buna Taviz denir. Taviz ise caizdir.
Hadis-i şerifte (İlaçların en iyisi Kur'an-ı kerimdir) buyuruldu (İbni Mace)
Bid'at ehli, âyetlerle yapılan ve taviz denilen rukyeleri taşımaya bile şirk diyorlar. Ellerinde bir şirk çamuru, rastgele atıyorlar.
İbni Âbidin hazretleri buyuruyor ki:
(Nazar değmemek için tarlaya kemik, korkuluk, hayvan kafası koymak caizdir. Bir kadın tarladaki mahsule nazar değmemesi için ne yapacağını sorunca, Resulullah (Tarlaya hayvan kafası as) buyurur. Bakan, önce bunu görüp tarladaki mahsulü
sonra görür.) [Redd-ül Muhtar c.5, s.232 ve 275]
Redd-ül Muhtar’daki bu yazıdan, nazardan korunmak için korkuluk, hayvan kafası, nazar boncuğu ve benzeri şeylerin temime olmayacağı, caiz olacağı pek açıktır. Bizzat nazar boncuğu veya hayvan kafası nazarı önlemez. Nazarı önleyen Allahü teâlâdır. Bakan kimse önce bunları görünce, gözlerinden çıkan zararlı şualar bunlara isabet eder. Nazarın gerçek olduğu âyet-i kerime ile sabittir.
Hadis-i şerifte de (Nazar haktır) buyuruldu. (Müslim)
(Allah’tan başkasına itaat etmek şirktir) sözü de çok yanlıştır.
Çünkü Kur'an-ı kerimde, Allah ve Resulüne ve ülülemre de itaat edilmesi emrediliyor. Âlimlere, ana-babaya itaat da dinimizin emridir.
Bunlara itaat da Allah’a itaat olur. (Hadika)
SUAL: Nazar diye bir sey var mıdır? Nazar için mavi boncuk takmak ve kursun dökmek caiz midir?
CEVAP: Nazar hakdır. Bakan kimsenin önce bu boncugu görür niyyetiyle takarsa caiz olur. Mavi boncukdan sifa beklenmez.
Kursun dökmenin caiz oldugu Fetâvâ-yi Hindiyye'de yazılıdır. (Ibni Âbidîn c.5,s.232; e.5,s.275, Fetâvâ-i Hindiyye)
Ibni Abidin Hazretleri Hanefi mezhebinin en muteber kitaplarindan olan Dürr´ül muhtar kitabinin sahibi ve Mevlana Halidi Bagdadi (k.s.) Hazretlerinin halifesidir. Velhasil bu görüsü kabullenmek daha uygundur.
Ayrıca felak nas ve ayetel kürsi gibi sure ve ayetler nazardan korunmak için okunmalıdır.