Bölümler | Kategoriler | Konular | Kitaplar | İletişim
KURAN'DA BiLDiRiLEN "DABBE"NiN ÇiKisi KiYAMET ALAMETLERiNDEN BiRiDiR
KURAN'DA BiLDiRiLEN "DABBE"NiN ÇiKisi KiYAMET
ALAMETLERiNDEN BiRiDiR
O söz, baslarina geldiGi zaman, onlara yerden bir Dabbe çikaririz; o da, insanlarin bizim ayetlerimize kesin bir bilgiyle inanmadiklarini onlara söyler. (Neml Suresi, 82)
Kuran'da "dabbe"den bahsedilen Neml Suresi'nin 82. ayetinde "o sözün insanlarin basina geldiGi" bir döneme isaret edilmektedir. Bu ayeti ve dabbe kelimesi ile neyin kastedildiGini tam olarak anlayabilmek için "o söz" kelimesinin Kuran'da ne sekilde kullanildiGinin üzerinde düsünmek gerekmektedir.
"O söz" kelimesinin Arapçadaki karsiliGi "kavl"dir ve Kuran'da "anlasma ve söz" anlamlarinda kullanilmaktadir. Bu iki anlamin disinda ayni kelimenin "görüs, inanç, düsünce ve akide" gibi anlamlari da bulunmaktadir.
Kavl kelimesi bazi ayetlerde müminlerin güzel ve maruf sözleri, insanlara yaptiklari tebliG ve konusmalar anlaminda kullanilmaktadir. ÖrneGin Allah müminlere "Güzel bir söz ve baGislama, pesinden eziyet gelen bir sadakadan daha hayirlidir..." (Bakara Suresi, 263) seklinde buyurmaktadir. Bir diGer ayette ise yetimlere ve yoksullara "...güzel (maruf) söz..." (Nisa Suresi, 8) söylenilmesini emretmektedir.
Bu anlaminin yani sira, "kavl" kelimesi ayetlerde doGrudan Kuran anlaminda da kullanilmaktadir. Allah'in Hz. Muhammed araciliGiyla insanlara indirdiGi hikmetli sözleri birçok ayette "söz" kelimesiyle ifade edilmektedir. Bu ayetlerden bazilari su sekildedir:
süphesiz o (Kur'an), ayirdeden bir sözdür. (Tarik Suresi, 13)
süphesiz o (Kur'an), üstün onur sahibi bir elçinin gerçekten (Allah'tan getirdiGi) sözüdür. (Tekvir Suresi, 19)
O (Kur'an) da kovulmus seytanin sözü deGildir. (Tekvir Suresi, 25)
Onlar, yine de o sözü (Kur'an'i) gereGi gibi düsünmediler mi, yoksa onlara, geçmisteki atalarina gelmeyen bir sey mi geldi? (Müminun Suresi, 68)
Hiç süphesiz o (Kur'an), serefli bir elçinin kesin sözüdür. O, bir sairin sözü deGildir. Ne az inaniyorsunuz? Bir kahinin de sözü deGildir. Ne az öGüt alip-düsünüyorsunuz? (Hakka Suresi, 40-42)
Yukaridaki ayetlerde de görüldüGü gibi "kavl" kelimesi bazi ayetlerde Kuran'i -Allah'in sözünü- tanimlamak için kullanilmaktadir.
"Kavl" kelimesi Secde Suresi'nin 13. ayetinde Allah'in sözünün -vaadinin- gerçeklesmesi olarak kullanilmaktadir:
EGer biz dilemis olsaydik, her bir nefse kendi hidayetini verirdik. Fakat Benden çikan su söz gerçeklesecektir: "Andolsun, cehennemi cinlerden ve insanlardan (inkar edenlerle) tamamiyla dolduracaGim." (Secde Suresi, 13)
Saffat Suresi'nin 31. ayetinde ise söz kelimesi Allah'in yikimi ve azabi olarak ifade edilmistir:
“Böylece Rabbimizin sözü (yikim ve azab va'di) üzerimize hak oldu. süphesiz, (azabi) tadicilariz.” (Saffat Suresi, 31)
Yukaridaki ayetlerde de görüldüGü gibi Allah'in vaat ettiGi sözü, cehennemin inkar eden insan ve cinlerle tamamen doldurulmasi, azabin insanlar üzerine hak olmasidir. "O söz" gerçeklestiGinde inkar edenler sonsuz cehennem azabiyla karsilasacaklardir. "Söz" kelimesinin vaat anlaminda kullanildiGi diGer ayetler ise su sekildedir:
Biz, bir ülkeyi helak etmek istediGimiz zaman, onun 'varlik ve güç sahibi önde gelenlerine' emrederiz, böylelikle onlar onda bozgunculuk çikarirlar. Artik onun üzerine söz hak olur da, onu kökünden darmadaGin ederiz. (isra Suresi, 16)
Böylelikle biz ona: "Gözetimimiz altinda ve vahyimizle gemi yap. Nitekim bizim emrimiz gelip de tandir kizisinca, onun içine her (tür hayvandan) ikiser çift ile, içlerinden aleyhlerine söz geçmis (azab gerekmis) onlar disinda olan aileni de alip koy; zulmedenler konusunda Bana muhatap olma, çünkü onlar boGulacaklardir" diye vahyettik. (Müminun Suresi, 27)
Üzerlerine (azab) sözü hak olanlar derler ki: "Rabbimiz, iste bizim azdirip-saptirdiklarimiz bunlar; kendimiz azip saptiGimiz gibi, onlari da azdirip saptirdik... (Kasas Suresi, 63)
Andolsun, onlarin çoGu üzerine o söz hak olmustur; artik inanmazlar. (Yasin Suresi, 7)
(Kur'an,) Diri olanlari uyarip korkutmak ve kafirlerin üzerine sözün hak olmasi için (indirilmistir). (Yasin Suresi, 70)
... Cinlerden ve insanlardan kendilerinden önce gelip-geçmis ümmetlerde (yürürlükte tutulan azab) sözü onlarin üzerine hak oldu. Çünkü onlar, hüsrana uGrayan kimselerdi. (Fussilet Suresi, 25)
iste bunlar, cinlerden ve insanlardan kendilerinden evvel gelip-geçmis ümmetler içinde (azab) sözü üzerlerine hak olmus kimselerdir. Gerçekten onlar, ziyana uGrayanlardir. (Ahkaf Suresi, 18)
Zulmetmelerine karsilik, söz, kendi aleyhlerine gelmis bulunmaktadir, artik konusmazlar. (Neml Suresi, 85)
Ayetlerde de görüldüGü Allah'in sözü tüm inkar edenler için "büyük bir helak ve sonsuz bir azap"tir. Üzerine "söz hak olmus" olan kimseler için bir kurtulus, çikis ya da kaçis yolu yoktur. Onlar hem dünyada hem de ahirette büyük bir azaba uGrayacak, bu azaptan hiçbir sekilde uzaklasamayacaklardir. Çünkü bu, Allah'in vaadidir ve Allah vaadinden dönmez.
Buraya kadar incelediklerimizden Allah'in sözünün sonsuz azabin baslayisina, dolayisiyla kiyamet gününe baktiGi anlasilmaktadir. O gün Allah'in sözü inkar edenler üzerine hak olacak ve onlar büyük bir helak ile azaba uGrayacaklardir.
Kiyametin gelisi ise pek çok alametle anlasilacaktir. iste ahir zamanda meydana gelecek olan bu alametlerden biri de Neml Suresi'nde bildirilen "dabbe"nin çikisidir.