Bölümler | Kategoriler | Konular | Kitaplar | İletişim
EMRULLAH: ALLAH'in Takdirleri
Emrullah
Mevcudat-Allah iliskisi'nin Takdirleri: Emrullah
Tüm mevcudatin yaratici ile iliskisi, emir ve boyunduruk altinda tutulmasi Emrullah ile olmaktadir. Emrullah Rabbimizin varolmus ve olacak her seyin ölçülerini takdir etmesidir. 11/123.
Emr; buyruk, karar, tayin ve takdir etmek anlamlarina gelmektedir. Allah'a nisbet edildiginde Emrullah seklinde bir terkibe dönüsmektedir. Göklerde ve yerde bulunan tüm esya ve yasayanlarla ilgili tüm kararlar Emrullah ile tayin ve tespit edilmistir; hiçbir sey tesadüfen ve kendiliginden hareket etme imkanina sahip degildir.
Emrullah ile kader arasindaki iliski fiziksel alemin kendiliginden ve tesadüfen islemedigini Yaratici tarafindan özüne yerlestirilen ve diledigi anda da ikincil ermrlerle dondurulan yasalar çerçevesinde isledigini göstermektedir: Kamer,54/12
A-Emrullah'in Anlam Alani
Emrullah, terimi Yüce Allah'in yaratarak varlik sahnesine çikardigi seylerin yasamini sürdürmesiyle, dirimi ve ölümüyle ilgili uyacagi ölçüleri ve yasalari takdir etmesidir.
dp-Emrullah; Allah'in bir seye karar vermesi" demektir:bkz. Bakara, 2/210
Yaratilmis her sey ilahi kontrol ve denetim altinda varligini sürdürmektedir. iste Emrullah tüm yaratilmislarin Allah tarafindan yönetiliyor olusunu ifade eden genis bir anlam alanina sahip Kur'ani kavramlardandir.
Dp-Allah her seyi Emrullah ile denetlemektedir; bkz. .Ali imran,3/109.
Emrullah, Rabbimizin koydugu ölçülerin ve esyanin özüne yerlestirdigi dengelerin korunmasi için müminlere yüklenmis ahlaki bir yükümlülügü ifade etmektedir.
Dp-Ma'ruf olanin ermr edilmesi mü'minlerin temel ahlaki yükümlülüklerindendir; bkz. Lokman,31/17.
Rabbimizin fiziksel, kozmik ve insanlik alemindeki hayat alanlarinda tesadüfe izin vermeyen hükümleri "Emrullah" olarak nitelendirilmistir; bu yönüyle münafiklarin kurduklari kötülügü örgütleyen planlarini bosa çikaracak olan Allah'in yargi ve iradesini ortaya çikaracak karardir.
Dp-Emrullah münafiklarin planlarini altüst eden ve ilahi iradeyi üstlenen elçiliklerdir; bu bakimdan ikiyüzlülerin fitnelerinin denetimsiz olmadigini ifade etmektedir. bkz.9/48. Emrullah görünür-görünmez alemdeki tüm islerin ilahi egemenlik altinda yürüdügünü, hiçbir seyin Allah'in bilgisi ve izni disinda cereyan etmedigini ifade eden bir muhteva tasimaktadir. Allah'in mutlak egemenligini ifade eden Emrullah, Ahiret Günü'ndeki yegane hakimiyetin tek elde toplanmis oldugunu ifade eder: infitar Suresi, 82/19.
1- Gayb Alemi'nin isleyis Yasalari: Emrullah Tüm görünmez ve görünür alemleri yaratan Rabbimiz varettikleri üzerinde de mutlak bir tasarruf yetkisine sahiptir. O'nun otoritesinde bosluk yoktur; yarattiklarina söz geçirmede hiçbir zorluk çekmez. iste Rabbimizin otoritesini icra etme sekillerinden biri de gayb ve suhud aleminde yasayanlarla ilgili belli yasalar takdir etmektir.
Gayb alemi'ndeki varlikardan melekler de tüm Kainat gibi Emrullah ile hareket ederler; kendi bagimsiz güçleri yoktur. Bu hiçbir iradeleri olmadigi anlamina gelmez. Cünkü melekler ikrami hak etmis kullardir: halife olmayi isteyen, Allah katinda deger kazanmis kullardir.
a)Melekler'e Yüklenen Emrullah
Melekler kendi kendilerine görev ihdas edemezler; yapip-etmelerinin mesruiyet kaynagini daima bagimli olarak hareket ettikleri Rabbani hakimiyetten alirlar. ilahi buyruklarla emr'leri alan melekler, onlari icra ederken de denetim altinda tutulurlar. Yani Allah ne emrettiyse yerine getirirler; ne az ne de fazla: : Meryem,19/64.
Dp-Meleklere Yüklenen Emr'lerle ilgili diger ayetler için bkz.16/50; 66/6;
a-1) Rahmet için Melekler'e Yüklenen Emrullah
Kadir gecesi –ki Kur'an'in inisi anisina bin aydan hayirlidir- yeryüzünü "selam ile" sereflendiren meleklerin inisi kendiliginden degildir. Onlar Rabbimizin izni ile/ikincil emr ile karara baglanmis isler için gece boyunca iner de inerler. Rahmet'e elçilik etmeleri için Kadir Gecesi yeryüzünü onurlandiran melekler Emrullah ile hareket ederler:
".....Kadir,97/4.
Cehennem'de gardiyanlik görevi yapan –görünümü korkunç- meleklerden Zeb