Bölümler | Kategoriler | Konular | Kitaplar | İletişim


"Kalpler ancak Allahin zikriyle tatmin olur." ayetini biraz aciklar misiniz?

Soru : "Kalpler ancak Allahin zikriyle tatmin olur." ayetini biraz aciklar misiniz?

Cevap:

Gunluk hayatimizda, yer yer, "falanin kalbi bozuk" yahut,"filanca kalpa meliyati gecirmis" gibi sozler ederiz. Bu konusmalarimizda, kalbi, iki ayri manasiyla kullaniriz. Bunlardan biri maddi, digeri ise manevidir. Bir baska
ifadeyle, biri zahir�, digeri batin�...

Her ikisinin de ayni isimle yad edilmesine degisik aciklamalar getirilmis.Bunlardan birisine gore, insan ruhunun bedenle ilk alakasi kalpte basliyor.Bir digerine gore, kalbe bu ismin verilmesi mecazdir: "Maddi kalbin
bedendeki rolu ne kadar onemli ise, manevi kalbin de insanin ruhu hayatinda oyle buyuk bir vazifesi vardir." Bazi zatlar da, kalbi, ruh manasinda kullanmislardir.

Maddi kalp, bedenin her yanina kan ulastiran ve dakikada ortalama bes kilo kadar kan pompalayan harika bir cihaz. Bu kalp butun bir kainata muhtactir.Kainat fabrikasinda kan uretilecek ki kalp de o kani bedenin her kosesine
pompalasin. Kainattan insani suzen ve insan fabrikasinda gidalari ete,kemige, kana, ilige ceviren bir kudret, o kalbi calistirmakta ve o kani bedenin her kosesine sevk etmektedir.

Evet, kalbin zahiri butun kainata muhtac. Ve kalp bu haliyle Allahin Samed ismine yine. Maddi kalbin kainata ve icindeki esyaya olan ihtiyacini, ancak her muhtacin ihtiyacini goren ve hicbir seye muhtac olmayan Allah yerine
getiriyor, Samed isminin tecellisiyle... Kalp bu yonuyle bir agactan, bir cicekten pek fazla ileri degil. Onlar da kainatin her seyine muhtac. Onlar da bu ihtiyaclarinin gorulmesiyle Samed ismine ayna oluyorlar.

Kalbin batinina gelince, samediyete asil yine o...

"Batin-i kalp yine-i sameddir."

Bu hakikati: "Kalpler ancak Allahin zikriyle mutmain olur." ayet-i kerimes ders verir.

Bedendeki her organin kendine g�re bir �esit tatmini s�z konusudur.Goz gormekle, kulak isitmekle tatmin oluyor. Dilin tatmini tat ile, mideninki gida ile. Kalbin ise en buyuk ihtiyaci, iman.

Ben kimin mahlukuyumu Su alem kimin malkii Bu dunyada kimin misafiriyim? Daha sonra nereye gidecegim? Beni misafir eden zat, benden ne istiyor? Iste kalbin batini, bu gibi sorularin cevaplariyla tatmin oluyor. Onun talebi
marifetullah (Allahi tanima) olunca, elbette, samediyete en buyuk yine o olacaktir. Diger mahluklar bu kainatin maddesine muhtac. O ise, bu alemin sahibini tanimaya, bilmeye, Ona iman ve itaat etmeye muhtac.

Bunu anlamayan ve kalplerinin gidasini ihmal eden insanlarda, bu ihmalin pesin cezasi olarak, hemen huzursuzluk, sikinti, tatminsizlik, korku, endise
gibi hastaliklar kalbi sarar.

Midenin acligini elbisenin guzelligi, yahut gomlegin kalitesi gideremiyor; o ancak rizik istiyor. Kalbin boslugunu da hicbir rutbe, hicbir ictimai makam,
hicbir beser teveccuh ve hicbir fani hedef doyuramiyor.

Kalbin Rabbi, onun ancak zikirle tatmin olacagini bildiriyor bize.Nedir zikir? Kelime manasiyla hatirlama. Allahi hatirlatan her hadise, her levha, her ilmi eser birer zikir vesilesi. Kalp, bir fabrika, bir saray, bir
misafirhane olan su muhtesem kainatin ancak Allahin emir ve iradesiyle var oldugunu bilmekle tatmin olur.

Beden ruhun hanesi ise, kainat da onun sehridir. Kalp hem bu haneyi sever,hem de o sehri. Ikisini de Allahin mulku bilir. Onun kutsi sifatlarinin butun esyayi ihata ettigine inanmakla hem bedende rahat yasar, hem kainatta.Bedeni de huzurla terk eder, kainati da. cok iyi bilir ki, bunlarin ikisi de kendi mulku degildir.

Boylece ikisinden de gecer, onlarin hakiki sahibine iltica eder. Dileyecegini Ondan diler. Hic bir hadiseden sarsilmaz, hic bir musibetten korkmaz. cok iyi bilir ki, mutlak kudret ve irade ancak Allahindir. Onun izni olmadan ne karinca bir adim atabilir, ne hava deprenebilir, ne kan deveran edebilir, ne gunes isik sacabilir.Iste kalp bu iman ve bu marifet ile tatmin olur.

Yedigimiz bir meyvenin ne rengi, ne guzelligi, ne kokusu, ne tadi kalbe ulasir. Ve kalp bunlarin hicbiriyle tatmin olmaz. Ama, insan o renge hayran kaldi mi, o nimete minnettarlik hissetti mi, o tada meftun oldu mu, iste o
zaman bu manalar kalbe yerlesir. Bu hayret, sukru getirirse kalp gidasini almaya baslamis demektir.

Kalp, bu kainatin ozuyle beslenir, manasiyla ilgilenir. Onun isi bu alemle degil, onda tecelli eden ilahi isimlerledir. Goz elmaya bakarken, kalp onda tecelli eden Allahin isimlerine nazar eder ve ancak boyle bir nazarla tatmin olur.

Alaaddin Basar (Prof. Dr.

Selam sevgi ve Dua Ile :)


Serbest Kürsü

MollaCami.Com