Bölümler | Kategoriler | Konular | Kitaplar | İletişim
Tasavvurunu kim insa etmisse 'Rabbin' odur
Tasavvurunu kim insa etmisse 'Rabbin' odur
Yerçekimi yasasi yokken varligin anlamliligi yasasi vardi. Bir gün yerçekimi yasasi olmayabilir, ama varligin anlamliligi yasasi hep olacaktir; varligin anlamliligi ve amaçliligi.
Çünkü var olmak bizatihi anlam alanina dahil olmaktir. Ve Allah anlamsiz is yapmaz. Iste tam da bu yüzden "anlam" demek "Allah" demektir: "Göklerin ve yerin yaratilisi üzerinde derin derin düsünürler; "Rabbimiz! Sen bütün bunlari bir anlam ve amaçtan yoksun yaratmadin!" (derler)". (3:191) Dahasi, her tür anlamsizlastirma ve amaçsizlastirma faaliyeti, sadece anlamlilik ve amaçlilik yasasina degil, ayni zamanda o yasayi koyan Mutlak Kudret'e karsi açilmis bir savastir.
Hayat biz insanlar olmadan da anlamli. Biz insanlarin ayricaligi, hayata anlam vermemizden degil, hayata verilen anlami fark etme yetenegimizden gelir. Insan hayatin anlamini fark etmeyince hayat anlamini kaybetmez. Sadece, insan kendisini anlamdan mahrum birakmis olur; sahih anlamdan ve sahici amaçtan. Ama hayat orada konuldugu gibi durur. O kendine bahsedilen anlami ifsa etmeyi sürdürür ve kesfini bekler. Vahyin insanin küstahlasmasini yüzüne vurdugu nokta, iste burasidir. Kendini vazgeçilmez gördügü her an basina onmaz bir yara, alçaltici bir felaket sarmistir insanoglu.
Hayatin anlam ve amacini fark edememek büyük bedbahtlik. Ama bu bile tersinden anlamlidir. Anlam ve amaci fark edemeyenler olmasaydi, bunu fark etmenin ayricaligi bu kadar açik ve net bir biçimde görülemezdi. Fakat hepten anlamsiz olan, hatta anlamsiz-ötesi olan tavir, hayatin anlam ve amacina karsi savas açmaktir.
Beh