Bölümler | Kategoriler | Konular | Kitaplar | İletişim


.::İzhâr ve İmam-ı Birgivî Hazretleri::.

Allah razı ve memnun olsun Ankebut kardeş Allah cc ilmini artırıp mucibince amel ettirsin....

ALLAH sizlerden bu hizmetlerinizden binlerce kez razı olsun . biraz olsun o eski günleri yad etmiş olduk .İNŞAALLAH -devamı da gelir .teşekkürler.

MUTEADDİ 3 KISIMDIR BİR MEFULE MUTEADDİ İKİ MEFULE MUTEADDİ ( BUDA 3 KISIM) VE ÜÇ MEFULE MUTEADDİ'DİR

izhar ne kelime olur aksamı sebadan neye girer

Kartal Kardeşe Teşekkürler.
İzhâr kelimesi, İf'al bâbından mastardır. Ezhera-yüzhiru-izhâran şeklinde tasrif olunur.
Aksamı Seb'adan Sahih fiile girer. Sahih fiildir...

Amil 2’ye ayrılır;
1. Amil-i Lafzî

• Semâî.
• Kıyâsî.

2. Amil-i Manevi



1- Amil-i Lafzî:

Tarifi: مَا يَكُونُ لِلِسَانِ فِيهِ حَظٌّ
Manası: Lisan için kendisinde haz (pay) olan âmildir. Bu da iki kısımdır;

1. Semâî.

Tarifi: هُوَ الَّذِى يَتَوَقَّفُ اِعْمَالُهُ عَلى السَّمَاعِ
Manası: Amel ettirilmesi, Araplardan işitilmesine muhtaç olandır.


Semaide kendi arasında ikiye ayrılır;
• Bir isimde âmil. (Harf-i Cerler)
• İki isimde âmil. (Merfûu mensubundan önce olanlar ve mensubu merfuundan önce olanlar)


• Bir isimde âmil. (Harf-i Cerler):

بَاء;(Birleştirme)
مِنْ ;(İbtidâ)
ِالَى ;(İntiha)
عَنْ;(Buğd ve mücavezed yani uzaklaştırma)
عَلَى; (Yükseklik)
لامْ ; (Tağlil ve tahsis için)
فِى ; (Zarf için)
كَافْ ; (Teşbih)
حَتَّى ; (Gaye)
رُبَّ ; (Azlık)
وَاوُالْقَسَمِ ; (Yemin)
تَاءُالْقَسَمِ ; (Yemin)
حَاشَا ; (İstisna)
مُذْ ,منْذُ; (Geçmiş zamanda başlangıç)
خَلا , عَدَا ; (İstisna)
لَعَلَّ ; (Teraccî=Ümit)
كَيْمَ ; (Ta’lil)
لَوْلا ; (İmtina= bir şeyin yokluğu)

Her harf-i Cerrin bir müteallagı vardır. Mutaallak ise;
1. Fiilden (Emesiledeki 13 fiil),
2. Şibih fiilden(İsm-i Fail, ism-i mef’ul sıfatı müşebbehe) veya
3. Mana fiilden (Kendisinden fiil manası anlaşılan her lafız.) olur.

Zaid olan harfi cerlerin mutaallakı olmaz.

رُبَّ; حَاشَا, لَعَلَّ ; لَوْلا ; خَلا ; عَدَا ; Bunlara müteallak lazım değildir.
• (لَوْلا) ile (لَعَلَّ) nin mecruru mübtedadır. Haberleri ise mabâdleridir.

Geriye kalanların mecruru ise,
• Eğer harfi cer, veya fî manasına olursa, harfi cerrin müteallagı mahallen mensuptur.
• Eğer harfi cer “lam” veya “lam manasına” olursa, harf-i cerrin müteallakı olan mefûlü leh mahallen mensuptur. Misalen ضَرَبْتُ زَيْدًا لِلتَّأدِيبِ de olduğu gibi. (لِلتَّأدِيبِ) mefulü lehtir.(Lamlı geldiği için) ve Mahallen mensuptur.
• Eğer harf-i cer “lam” ve “”nin gayrisinde bir manada olursa, Mecrur; Mefûlü bih gayr-i sarih olur ve mahallen mensuptur. Misal: (مَرَرْتُ بِزَيْدٍ) gibi.
• Cer ve mecrurun mâ adasının müteallakı üzerine takdimi câizdir.

Bazen müteallak hazfolunur. Eğer hazfedilen fiil umum ifade eden ve cer ve mecrurda da taşınan bir fiil ise, cer ve mecrura “Zarf-ı Müstegar(dolu) ismi verilir.

Misal: (زَيدٌ فِى الدّارِ) gibi. Aslında (زَيدٌ حَصَلَ فِى الدّارِ) idi. “Hasale” kelimesi hazf edildi.

• Eğer hazfedilmezse “Zarf-ı Lağv(boş) diye isimlendirilir.

Umum ifade eden fiiller: Kane, hasale, istegarra, vecede, sebete’dir. (Bu kelimeler hakkında yanlışım varsa düzeltilsin.)

مَرَرْتُ بِزَيْدٍ değilde orası mürre olması lazım yoksa yanlışmı hatırlıyorum.


birde mefulu bih gayri saihi izah edermisin.

teşekkürler

Eger tarifin manasina, "müfred mana icin konulmus olan lafiz " deyip, müfreden i terkipte sifat düsürürsek, sadece, manasi müfred olan lafizlar buraya dahil olmus olur.halbuki manasi tesniye ve cemi olan kelimelerde, buraya dahildir.o halde, müfred kelimesi, magnenden sifat degilde hal olmasi daha uygundur."müfred oldugu halde manaya vazi olunan lafizdir"
BURADAKI MÜFREDDEN KASIT, CÜMLE VE SIBIH CÜMLE MUKABILI OLAN MÜFREDDIR.

hatamiz varsa af ola......

buradaki igrabdan kasit, arkadasimizin yazdigi gibi, fetha zamme kesre.
yalniz, mahsus vecihlerden kasit, irrabi lafzi, takdiri, mahalli.
vasitayla murad, failiyyet mefuliyyet birde izafet.
tarifdeki ma ile yani ismi mevsulle murad,lafiz veya gayri lafizdir.( amili lafzi, veye magnevi dir.)

ben bu kitabı okuyorum çok güzel yazmışsınız allah razı olsun hepsi bizim öğrendiğimiz şekilde

konuları öğrenirken zorlanıyorum. sizin açıklamanız sayesinde öğrenmem daha kolay oluyor . teşekkür ederim. yaşım 55 emekliyim. 6 senedir kuran kursuna gidiyorm.tabi genç kardeşlerim gibi olmuyor.ama Allah'ın izniyle oluyor.Bugünlere geldik.


Nahiv ilimleri

MollaCami.Com