Bölümler | Kategoriler | Konular | Kitaplar | İletişim
"Dinde zorluk yoktur" demek..."
"Dinde zorluk yoktur" demek..."
Allahü teâlâ,çok merhametli oldugu için,insanlarin zayifligina ve kuvvetlerinin azligina göre,bütün ibâdetlerde en hafîf,en kolay olanlari emretmistir.Nisâ sûresinin 27.âyetinde meâlen; (Allahü teâlâ,size hafîf,kolay emretmek istedi.Cünkü insan,zayif yaratilmistir)buyuruldu.Allahü teâlânin, kullarina yapamayacaklari seyi emretmesi,hikmetine
yakismaz.Kullarina,kaldirilamayacak,büyük kayayi kaldirmayi emretmeyip;
herkesin çok kolay yapacagi kiyâm,rükû,secde,bir kisa sûre okumak ile meydâna gelen namâzi emretmistir.Namâz kilmak, herkes için çok kolaydir.Ramazân orucu da,pek kolaydir. Zekâti da,çok hafîf emretmis,malin hepsini degil,kirkta birini verin buyurmustur.Hepsini veyâ yarisini vermeyi emretseydi,kullarina güç olurdu.Merhameti,pek fazla oldugundan,emri tâm yapilamaz ise,dahâ da hafîfletmistir. Meselâ,abdest alamayanlara,teyemmüm etmeye,namâzda ayakta duramayanlara,oturarak kilmaya,oturamayanlara da,yatarak kilmaya,rükû ve secde yapamayanlara,îmâ ile kilmaya,bunlar gibi,dahâ nice kolayliklara izin vermistir.
INSAFLI KIMSE GÖRÜR...
Islâmiyyetin emirlerine dikkatle ve insâfla bakan bir kimse,bu kolayliklari elbette görür.Allahü teâlânin, kullarina ne kadar çok merhametli oldugunu da,pek iyi anlar.Emirlerin kolay olmasinin bir sâhidi de,çok kimsenin, emir olunan ibâdetlerin,dahâ artmasini istemesidir. Namâzin,orucun artmasini isteyen,çok görülmüstür.Evet, ibâdet yapmak güç gelen kimseler de,yok degildir.Böyle kimselere,ibâdetlerin zor gelmesine sebep,nefislerinin karanligi ve sehvânî arzûlarinin kötülügüdür.
Bu karanlik ve kötülükler,nefislerinden hâsil olmaktadir. Nefis,Allahü teâlânin düsmanidir.Sûrâ sûresinin 13. âyetinde meâlen;(Îmân ve ibâdet etmek,müsriklere güç gelir) ve Bekara sûresinin 45.âyetinde meâlen;(Namâz kilmak, yalniz mü'minlere,Allahü teâlâdan korkanlara kolay gelir) buyurulmustur.Bedenin hastaligi,ibâdetlerin yapilmasini güçlestirdigi gibi,kalbin ve rûhun hasta olmasi da güçlestirir.Allahü teâlâ,Islâmiyeti,nefs-i emmâreyi yani kötülük isteyici arzûlarindan,âdetlerinden vazgeçirmek için gönderdi.Nefsin istekleri ile Islâmiyetin istekleri birbirinin ziddidir,aksidir.O hâlde, ibâdetleri yapmakta güçlük çekmek, nefsin kötülügünü gösteren bir alâmettir.
Nefsin arzûlarinin kuvveti,bu güçlügün çoklugu ile ölçülür. Nefsin istekleri kalmayinca,güçlük de kalmaz.Ayrica görünen uzuvlarin kuvvetten düsmesi,ibâdeti güçlestirdigi gibi, kalbde îmânin zayiflamisi da güçlestirmektedir.Yoksa, Islâmiyetin her emrinde kolaylik vardir.Bekara sûresinin 185. âyetinde meâlen;(Allahü teâlâ,size kolaylik yapmak istiyor,güçlük çikarmak istemiyor)buyuruldu.Dinimizde zarûret oldugu zamân,harâm islemeye ve farzi terk etmeye ruhsat, izin verilmistir yani azâb yapilmaz.Zarûret zamâninda da,dînin emirlerini yapmaya azîmet denir.
Bazan, azîmet olani yapmak dahâ iyidir.Meselâ,ölüm ile korkutulan kimsenin, îmânini gizlememesi böyledir. Öldürülürse,sehîd olur.Bazan ruhsat olani yapmak,dahâ iyi olur.Yolcunun oruç tutmamasi böyledir.Yolcu,orucu tutarak hastalanir,ölürse günâha girer.Hadîs-i serîfte;
(Allahü teâlâ,emrettigi seyleri yapmanizi sevdigi gibi, izin verdigi seyleri yapmanizi da sever) buyuruldu.
RUHSATLA AMEL ETMEK...
Hadîkada buyuruluyor ki:
"Bir kimsenin nefsi,kolayliklari yapmak istemezse,bunun azîmetleri birakip,ruhsatla amel etmesi efdal olur.Fakat ruhsatla amel etmek,ruhsatlari arastirmaya yol açmamalidir. Cünkü nefse,seytâna uyarak,mezheblerin kolay yerlerini arastirip toplamak yani telfîk etmek harâmdir."Netice olarak,dinde zorluk yoktur demek,Allahü teâlâ kolay olan emirler bildirmis,emretmis demektir.Yoksa,herkes,hosuna giden seyleri yapsin,nefsine zor gelen seyleri yapmasin, ibâdetleri râhat,kolay ve keyfine göre degistirsin demek degildir.Zira dinde ufak bir degisiklik yapmak,küfürdür, dinsizliktir.
Gönül Pinari
Osman Ünlü
Selam Sevgi ve Dua Ile
çok teşekkür edriz bilgilerini bizle paylaştığın için ALLAH razı olsun kardeşim