Bölümler | Kategoriler | Konular | Kitaplar | İletişim
Alkollü Gazozlar ve Usta Provokatörler!
Son zamanlarda yoğun bir şekilde, Cezayir, Mısır gibi ülkelerde,
Müslümanlar hakkında çeşitli şekilde karalayıcı bir kampanya ve
saldırı furyası başlatılmıştır.
Özellikle Cezayir’de polis, sokaktaki kadınların eşarbını
başından almaktadır.
Mısır’da kola içmenin haram olduğuna dair haberler gelmektedir.
Gazozlardaki alkol yeni değildir.
Bunu belli bir zamana getirmeleri maksatlıdır.
Gayeleri,
(Bakın Müslümanlar meşrubat bile içmiyorlar) yaygarasını yaygınlaştırmak,
bu vesile ile
(işte Müslümanlık budur, bakın Müslümanlar ne hale gelmiş) dedirtmek.
Belki de bazı provokatörler çıkıp,
(Alkollü gazozlara hayır) sloganı ile, protestolar yapabilirler.
Müslümanlar bu fitneye, Müslümanlığın kötülenmesine alet olmamalıdır.
Şarap, rakı gibi alkollü içkilerin damlası da haramdır. Fakat içki olarak değil de,
başka sebeplerle bulunan alkoller bu hükme dahil değildir.
Birkaç örnek verelim:
1- Taze sirkelerde alkol bulunduğu kesin olarak tespit edilmiştir.
Ama bu alkollü bir içecek olmayıp sirke olduğu için,
içilmesi haram edilmemiştir.
Şaraptan yapılan sirkenin fazileti hadis-i şeriflerle
de övülmüştür.
2- Hamurda, dolayısıyla ekmeklerde de alkol olduğu da
bugün kesin olarak tespit edilmiştir.
Ama Peygamber efendimiz ekmek yemeyi yasaklamamıştır.
3- Portakal ve diğer meyvelerdeki alkol oranı gazozdakilerden az değildir.
Bu da kesin olarak tespit edilmiştir.
Ama dinimiz, içinde alkol olduğu halde meyve yemeyi,
haram kılmamıştır.
4- İlaçları ve kokuları ıslah için, içlerine konulan necis mayiler [alkol gibi sıvılar] affedilmiştir. ( Ey Oğul İlmihali )
5-Şafii’de, necis sıvıyı [mesela alkolü],
ilaç ve ıtriyat ıslahı için kullanmak affedilmiştir. (Mezahib-i erbea, El-mafüvat)
6- Necis olan sıvı, mesela ispirto, ilaç, koku gibi şeylere karıştırılınca,
karışım temiz olur. Bunun için, tentürdiyot ve kolonya, hanefide temizdir.
[Kolonya, tentürdiyot içilmez ama, elbiseye dökülünce temizlemeden onunla namaz kılmak caizdir. Temizlemek elbette evladır.]
7- Necis yağlar sabun yapılınca, şarap sirkeye dönünce temiz olur. Bütün kimyasal değişmeler böyledir. (Redd-ül muhtar, Tahtavi, Menahic-ül-ibad)
*******
SONUÇ:
İçine esans konan meşrubatların,
kolaların hemen hepsinde az da olsa, alkol mevcuttur.
Gazoz gibi bu tür meşrubatlarda esansı eritmek için
kullanılan bu alkol affedilmiştir;
böyle meşrubatları içmek caizdir.
necis sıvı olan alkol neden gelecek olan fayda gelmez olsun ve kardeşim 5. madde yi yeniden araştırmanı veya o eserin sahihliğini arştırmanı tavsiye ederim.
ayrıca sana bir konuda katılıyorum islam alimleri tarafından verdiği fetvalar tartışılan ve vahhabi yanlısı olduğu tartışılan bir üniversite bu olayları tetiklermiş ve gazlı içecekleri yasaklatmıştır.
ADIGÜZEL
kardeşim bu gazlı içeçekleri içellimi içmiyellimi anlayamadım ben. bize söyleneni yapmaya çalışıyoruz lakin bazen neyin gerçekten doğru neyin yanlış olduğunu anlıyamıyorum.bu konuda bir fikriniz varsa anlatırsanız sevinirim.şimdiden RABBİMrazı olsun sizden
Gazoz içmeye devam...
gazazun diğerlerinden farkı ney asitimi?
ADIGÜZEL
Gazozun bir farkı yok...
Örnek olsun diye söyledim...
****************
Esansı alkolde eritip gazozlara-kolalara koyuyorlar.
İçine esans konan meşrubatların,
kolaların hemen hepsinde az da olsa, alkol mevcuttur.
Gazoz gibi bu tür meşrubatlarda esansı eritmek için
kullanılan bu alkol affedilmiştir;
böyle meşrubatları içmek caizdir.
yani :)
ve birde diğer arkadışıma cevap olarak içip içmayeceğine karar vermeden önce iki adet kutu kola al ve lavoba veya fayans ların üzerinde bulunan ve su ile çıkmayan lekelerin üzerine dökve bizra bekledikten sonra diğeraldığın kutu kolayı iç :)
tabi midenninde o şekilde kazınmasını istemiyorsan vaya midenin lavoba yüzeyi kadar sert olduğunu düşünüyorsan
ADIGÜZEL
Yukarıdaki olaylar dogru olabilir ancak Midenin asiti bütün asitlerin gücünü bastırır çünkü midedeki asit çok kuvvetli...kola gibi içeceklerin insan vucuduna verdigi zarar mideye gidene kadar geçtigi yerlere verdigi zarardır..Mideye geldikten sonra etkisi geçer..:))
Evet Gok_Sultan kardesimin söyledigi MIDE ASITI cok önemli bir faktördür.
Mide asiti ve insan anatomisindeki hazim sistemi cok müthis islevler görmektedir.
Limon'da temizlik maddelerine katki malzemesi olarak kullaniliyor, fakat ölcülü tüketildiginde hem yemeklere tat verir, hemde vucudun ihtiyaci olan bazi Vitaminleri almamiza vesile olur.
Yani ,
her asitli olan icecekler külliyen zararlidir diye yola cikmak ne derece dogrudur.
en azindan ölcülü tüketildiginde zarar derecesi ne olabilirki.
Fakat kolalarda ve bazi gazozlarda bir baska tehlike var.
O da seker oraninin cok yüksek olmasidir.
Sahsen bu ve bazi sebeplerden dolayi Kola icmiyorum, fakat bazi gazozlari ölcülü olmak sartiyla tüketiyorum.
Gazoz, kola gibi gazlı içecekler akol konusu ayrı, sağlık açısından da çok tavsiye edilen bir içecek değil. Ağza hoş bir tat veren bu tür içecekler asit oranı ile vücuda bir çok zarar verebiliyor. Ben ayran diyorum, süt diyorum, doğal meyve suları, kompostolar diyorum...
Bu arada arkadaşım provakosyon meselesine gelince evet müsliman olarak en çok dikkat etmemiz gereken bir konu...
Batı İslamın fikir ve güzelliği karşısında şaşkına dönmüş durumda... İslami ilerleyişin önüne geçebilmek için her gün farklı bir şey planlıyor....
Karikatür meselesi bunun en bariz örneği....Bizler taşkınlık yapmadan dinimizi ve Peygamerimizi (a.s.v) anlatmalıyız. onlara en güzel cevap sakin ve vakarlı olarak duruşumuzu korumamız olacaktır. Konsolosluk basmak, bir yerleri ateşe vermek islami tebliğ yöntemi olamaz....
özgürlüklerin öne çıktığı bu dönemde onlara boy boy afişler, birkaç dilde yayınlarla kainatın yaradılış sebebi olan Efendimizi anlatmalıyız... bakarsınız utanırlar ve onların içinde doğruyu görenler olur. İŞTE onlar bundan korkuyorlar....
Bugün haberlerde duyuyoruz... ünlü futbolculardan Messini(tam teyid edilmemekle beraber), Kaka Müsliman oldu diye...
En güzel cevap onlara işte bu ve bu gibi olaylardır.....
Selam ve Saygılarımla......
kardesim, bu meselenin cok önemli oldugunu düsünüyorum,sizin konumunuzu
bilmedigim icin beni bagislayin.bu iceceklerdeki alkolün bagislandigi kulaga hos
geliyor,ancak iceceklere sonradan karistirilan alkolle ilgili cok kuskum var,baska deliller
ortaya koymaniz mümkünmü? mesela tanidigimiz hocalarin fetvalari olabilir...
Fetva yönüyle mezhep imamları ve islam alimlerinden bu çeşit meşrubatla ilgili cevaz yönünde fetva verenlerin olduğu açık. Hepsinin açık ve sağlam delillerinin olduğunda ise kat'â şüphe yok.
Şer'an Helal olana Haram, Haram olana helal demenin de hülmü belli. dolayısıyla meseleyi bu şekliyle bilip kabul edeceğiz.
Ancak;
Mesele TAKVÂ yönüyle ele alındığında Bu çeşit fetvaların ve cevazların olması Seyr-ü Sülûkte bunlardan kaçınılmaması gerektiği anlamına gelmez. Her ne kadar cevaz olsa da sonuçta söz konusu alkoldür. ve içtiğin maddenin içindedir.
Takva yönüyle şüphelilerden uzak durmak babından alâ kaderil imkan içmeyeceğiz kullanmayacağız. Bu konuda "RUHSAT" ile değil "AZİMET" ile amel etmek gereklidir diye düşünüyorum.
Hürmetler...
Gördüğüm kadarıyla mesele hallolmuş. Ama geçenlerde "Cemreler" başlıklı yazıma gelen mesajlardan birinde, "kefir"in hükmü sorulmuştu. Bu arada gazoz, kola, boza ve kefiri, aynı hükme tabi oldukları için topluca ele almıştık. O cevabın ilgili kısmını, faydalı olacağı düşüncesiyle aynen aşağıya aktarıyorum. Selamlar...
Kefir meselesine gelince…
Gazoz, kola, boza ve kefirde, çoğunun içilmesi durumunda sarhoş etme özelliği-tesiri yoktur. Bunlarda temiz olan kısım yani su çok, içinde oluşan veya aromasını-hoş kokusunu eritmek için kullanılan etil alkol azdır. Adı geçen bu içeceklerin içinde, alkolün rengi-tadı ve kokusu yoktur. Binaenaleyh bunlar, şer’an içilmesi haram olmayan nesnelerdir.
"Kefir krem gibi kaygan bir kıvamdadır. Bir parça ekşi lezzette ve bira gibi hafif taze maya aromalıdır ve tabii olarak köpürtülüdür. 40 civarında aromatik bileşenden oluşur. Bütün bunların yuvarlatılması durumunda, 24 saatte demlenmiş kefir %0.08-2 arasında, daha gerçekçi bir yaklaşımla %0.08-5 arasında alkol içerir....
"Dolapta bekleyen kefir sağlık açısından bir olumsuzluk etmeni oluşturmaz. Düşük sıcaklıklarda bile, içerisinde bulunan Acetobakterler tarafından üretilen asetik asit nedeni ile ekşiliğin artmasına neden olur. Hatta bir araştırmada bir yıl boyunca bekletilen kefirin tadının biraz ekşi olduğu ve içerisinde yer alan mayalar nedeni ile alkol miktarının % 4 civarına çıktığı belirtilmiştir." http://www.gidaraporu.com/gida_kefir-dosyasi.htm
Malumunuz; gazozlarada, kolalarda da aromaların eritilmesinde etil alkol kullanıldığı için, bunlarda cüz’i miktarlarda alkol olduğu söylenmişti. Bunun yanında, zamanla bazı sebze-meyve ve sair maddelerde de belli miktarlarda alkolün oluştuğu da ifade edilmiş idi. Yani yediğimiz bazı sebze ve meyvelerde de benzer durumda alkolleşme olabiliyor, zamanla oluşabiliyor. Aynı durum kefirde de söz konusu. Dolayısıyla fukahanın beyanları karşısında buna ve diğerlerine haram diyemeyiz. Bittabii ihtiyaten içmeyenlere de bir diyeceğimiz olamaz.
Daha geniş bilgi için bkz.: Reddü’l-Muhtâr ale’d-Dürri’l-Muhtâr (İbn Âbidîn), İstanbul, 1984, Kahraman Yay., 1, 185-188-210-316-324-334; el-Kâsânı, Bedâyiu's-Sanâyi', Beyrut, 1997 baskısı, C. I, s. 402-405.
Allah (c.c.) razi olsun cok faydali oldunuz. tabi burda önümüzdeki hoca efendilerde böyle bir hassasiyet görmeyince, acaba böyle meseleler bizlede bir vesvese mi oluyor diye düsünüyor insan...
Bir hadis-i şerif meali şöyledir:
(İhtimar [mayalanarak alkol teşekkül] etmiş her içki haramdır.) [Ebu Davud]
Bu hadis-i şerifin fıkıh kitaplarında nasıl açıklandığına bakalım:
Bal, incir, arpa, buğday, mısır, darı, erik, kayısı, elma ve benzerlerinden biri soğuk suda durup ısıtılmasa da, alkol teşekkül ederek bira gibi olur. Bira, tadı acı ve keskin olduğu [alkol bulunduğu] için azı da çoğu da, her ne maksatla içilirse içilsin, imam-ı Muhammede göre haramdır, fetva da böyledir. Diğer üç mezhepte de haramdır. Yapıları, bileşimleri aynıdır demek değildir. Çünkü Muhammed aleyhisselam, maddelerin hakikatlerini, fen bilgilerini öğretmek için değil, bunların hükümlerini bildirmek için gönderilmiştir. Kısrak, inek sütleri, mayalanıp, tadı keskin olunca, bira gibi alkollü olur.
Kısrak sütünden yapılana Kımız, inek sütünden yapılana Kefir denir. İçilmesi haramdır.
Kefir bira gibidir, zaruretsiz içilmez.
Bugün kefirin yerini tutan ilaçlar vardır. Bunları kullanmaya zaruret yoktur. Eğer, salih bir doktor, (Kefir, şu hastalığa iyi gelir. Bu hastalık için mubah başka ilaç yoktur) derse, o zaman kefir kullanmak caiz olur.
Bazı cahiller, portakal ve diğer meyvelerdeki alkol oranı kefirdekinden çok diyerek kefir içmeyi caiz görüyorlar.
Dinimiz, alkol de bulunsa meyve yemeyi haram kılmamıştır.
Nakli bırakıp aklı ölçü alınca, yukarıdaki mantıkla, zararı az diye bir çayına oyun oynamaya yani kumara da fetva verebilirler, bir dilim domuz eti yemenin mahzuru olmaz diyerek de fetva verebilirler. Aklı değil, nakli ölçü almalıdır.
Toparlarsak,
Portakal ve diğer meyvelerdeki alkol oranı kefirdekinden çok diyerek kefir içmeyi caiz görmek yanlıştır. Çünkü dinimizde alkolün azlığı çokluğu önemli değildir.
Bir damla şarap da haramdır. Ama dinimiz, içinde alkol bulunsa da, sirke içmeyi ve meyve yemeyi, haram kılmamıştır. Ama alkol teşekkül eden içeceklerin damlasını haram etmiştir.
Demek ki, kımızda, birada, kefirde, bir damla alkol olsa da haramdır.
Fakat hamurda, meyvede ve sirkede 10 damla alkol olsa haram değildir.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Çünkü birinde alkol tabii olarak bulunuyor, ötekinin alkolleşmesine biz sebep oluyoruz.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hocam yukarida mesrubatlara alkol katilmasina ragmen affedilmistir diyorsunuz ,kefirin kendiliginden olusmasina ragmen haramdir diyorsunuz celiski degilmi?