Bölümler | Kategoriler | Konular | Kitaplar | İletişim
TESSETUR'un izahi
Me⬭i Serifi
33/59- Ey peygamber! Hanimlarina, kizlarina ve müminlerin kadinlarina hep söyle de cilbablarindan (dis elbiselerinden) üzerlerini simsiki örtsünler. Bu onlarin taninmalarina, taninip da eziyet edilmemelerine en elverisli olandir. Bununla beraber Allah çok bagislayicidir, çok merhamet edicidir.
33/60- Andolsun ki, eger münafiklar ve kalblerinde bir hastalik olanlar ve Medine'de dedikodu yapanlar, bu yaptiklarindan vaz geçmezlerse, mutlaka seni onlara musallat ederiz. Sonra seninle orada az bir zamandan fazla komsu kalamazlar.
33/61- Melun olarak nerede bulunurlarsa yakalanirlar ve öldürülürler.
33/62- Allah'in bundan önce geçenler hakkindaki kanunu budur. Ve sen Allah'in kanununu degistirmeye asla çare bulamazsin.
33/63- Insanlar sana kiyamet saaatini soruyorlar. De ki: "Onun ilmi ancak Allah'in nezdindedir. Ne bilirsin belki kiyamet yakinda olur."
33/64- Su muhakkak ki, Allah k⦩rleri l⮥tlemis ve onlara çilgin bir ates hazirlamistir.
33/65- (Onlar) orada ebedalirlar ve ne bir dost bulabilirler, ne de bir yardimci.
33/66- O gün yüzleri ates içinde çevirilirken: "Ah keske Allah'a itaat etseydik, peygambere itaat etseydik!" derler.
33/67- Yine derler ki: "Ey Rabbimiz! Biz beylerimize ve büyüklerimize itaat ettik de bizi yanlis yola götürdüler."
33/68- Ey Rabbimiz! Onlara azabin iki katini ver ve kendilerini büyük bir l⮥t ile l⮥tle."
33/59- Ey Peygamber! Hanimlarina da, kizlarina da, bütün müminlerin kadinlarina da söyle. Görülüyor ki, burada yalniz Peygamberin hanimlarina ve kizlarina degil, Nur S?'ndeki "Bas örtülerini yakalarinin üstüne koysunlar, zinet yerlerini göstermesinler.
" (N?4/31) ti gibi müminlerin kadinlari dahi bu hükmün kapsamina dahil edilmistir. Bununla birlikte müminlerin kadinlarinda aslolan hürriyet oldugu için, bundan kastolunanin hür kadinlar oldugu beyan edilmistir. Araplarda tesettür adet degildi.
Cahiliyet devrinde kadina hürmet yoktu. Eski cahiliye kadinlarinda erkeklerin dikkatlerini çekecek sekilde göz alici biçimde açik saçik çikan, açilip saçilan orta mali olanlar bulunurdu.
Bundan dolayi kiz çocuklarini diri diri gömenler olmustu. Islam ise kadinin sanini iffet ve ismetle, vakar ve haysiyetle yükseltiyordu.
Nur S? tleri "Mümin erkeklere söyle, gözlerini sakinsinlar" (Nur, 24/30) ve "Mümin kadinlara da söyle, gözlerini sakinsinlar." (Nur, 24/31), mümin erkeklerin ve mümin kadinlarin, yani bir cinsin karsi cinse göz
dikmeyip, bakislarini kisarak edeblerini ve iffetlerini
korumayi ögreterek terbiyelerini yükseltmis oldugu gibi, burada da imanli hür kadinlarin hiçbir sekilde eziyete ugramamalarini pekistirmek için buyuruluyor ki: Cilbablarindan üzerlerini siki örtsünler.
CILBAB: Bastan asagi örten çarsaf, ferace, cⲠgibi dis elbisenin adidir. "Kadinlarin elbiselerinin üstüne giydikleri her çesit giysidir." " Tepeden tirnaga örten giysidir", "Kadinlarin tesettür ettikleri her türlü elbise ve baska seylerdir." "Çarsaf ve peçedir".
IDNº Yaklastirmak demek ise de, tte ile kullanilmasi, kapsamak suretiyle sarkitmak m⮢sini da ifade ettiginden üzerinden siki örtmek demek olur. Cilbabdan örtmek tabirinde de iki sekil vardir. Birisi cilbablarindan birisiyle bütün bedenini sikica örtmek, birisi de bir cilbabin bir tarafiyla basindan yüzünü örtmek demek olur.
Bu beyanda da iki suret vardir. Birisi kaslarina kadar basini örttükten sonra büküp yüzünü de örtmek ve yalniz tek bir gözünü açik birakmak. ikincisi de alninin üzerinden sikica sardiktan sonra, burnunun üzerinden dolayip gözlerini ikisi de açik kalsa bile, yüzün büyük bir kismini ve gögsü tamamen örtmüs bulunmaktir.
Rivayet olundugu üzere Ümmü Seleme (r.a.) demistir ki: "Cilbablarindan üzerlerini siki örtsünler' ti nazil oldugu zaman Ensar kadinlari üzerlerine siyah elbiseler giyerek öyle bir agirbaslilik ile çikmislardi ki, baslari üstünde kuslar varmis gibi idi."
Hz. Aise'den rivayet edilmistir ki; "Ensar kadinlarina Allah rahmet etsin. Bu "Ey Peygamber, hanimlarina, kizlarina bütün müminlerin kadinlarina da söyle" ti indigi zaman mirtlarini yardilar, onunla baslarini sardilar da Resulullah'in arkasinda öyle namaz kildilar ki, sanki baslarinda kargalar varmis gibi..." demistir.
Bu tesettür onlarin taninmalarina, daginik cariyelerden, adi kadinlardan vakar ve heybetle seçilerek hürmet edilmelerine ve dolayisiyla incitilmemelerine elverisli olan biçimdir. Gerçi eziyeti kendilerine davet edecek olan içi bozuklari örtü tutacak degildir. Fakat imanli, temiz kadinlarin, kirli bakislardan yuvalarinda gizli inciler gibi korunmus kalmalarina en uygun olan biçim de budur.
Asil o zamandir ki onlara eziyet edecek olanlarin açik bir vebal ve iftira yüklenmis olduklari ortaya çikar. Ve dolayisiyla bundan önceki ve sonraki tlerin hükümlerine dahil olacaklari anlasilir.
Bununla birlikte Allah bagislayici ve çok merhamet edici bulunuyor. Burada yukardaki tlerin eki gibi getirilen bu son cümle çok anlamlidir. Bu bize su m⮢lari ilham eder:
1- Allah'in bagislamasi çoktur. Bugüne kadar geçmis açikliklari bagislar. O kusurlari örter. Rahmeti de çoktur; bundan böyle emrini tutanlari rahmetiyle arzusuna çok ulastirir.
2- Allah bagislayici ve merhametli oldugu içindir ki, kadinlara eziyet edilmesine razi olmaz ve onun için örtülmelerini emreder.
3- Tesettür emrolundugundan dolayi da kadinlar bir baskiya ugratilmasin, asiriya gidilmesin; çünkü Allah bagislayici ve çok merhametlidir. Bu emri onlarin aleyhine degil, lehine olarak vermistir demek de olabilir.
Elmali Hamdi A. Yazir Hocamiz
Selam Sevgi ve Dua Ile :)
Allah bagislayici ve merhametli oldugu içindir ki, kadinlara eziyet edilmesine razi olmaz ve onun için örtülmelerini emreder.
nekadar güzel yaa yaa cenab-ı hak hanımlara ne kadar değer veriyor.
güzel bir kaynak teşekkür ederiz hacı ali
Allah razı olsun kardeşim...
en çok değeri dinimiz vermiş kadına, çok ders var anlayana... Rabbim o bize verilen değere layık olabilmeyi nasip etsin...