Bölümler | Kategoriler | Konular | Kitaplar | İletişim
Kasem
''Kasem''(yemin), Kur'an-ı Mu'cizü'l-Beyan'ın çokça isti'mal ettiği ulvi bir üslubudur.
Bu hususta Bediüzzman Said Nursi Hazretleri Muhakemat adlı eserinde şöyle bir ifadeye yer vermektedir:
''O meclis-i âlî-i Kur’ânîye girmiş olan kâinatın her ferdi, dört vazifeyle muvazzaftır.
''Birincisi: İntizam ve ittifakla Sultan-ı Ezelin saltanatını ilân...
''İkincisi: Herbiri birer fenn-i hakikînin mevzu ve müntehabı olduklarından, İslâmiyet fünun-u hakikiyenin zübdesi olduğunu izhar...
''Üçüncüsü: Herbiri birer nev’in nümunesi olduklarından, hilkatte cârî olan kavanîn ve nevâmis-i İlâhiyeye İslâmiyeti tatbik ve mutabık olduğunu ispat-tâ o nevâmis-i fıtriyenin imdadıyla İslâmiyet neşvünema bulsun. Evet, bu hâsiyetle, din-i mübin-i İslâm, sair hevâ ve heves içinde muallâk ve medetsiz, bazan ışık ve bazan zulmet veren ve çabuk tagayyüre yüz tutan dinlerden mümtaz ve serfirazdır.
''Dördüncüsü: Herbiri birer hakikatın nümunesi olduklarından, efkârı hakaik cihetine tevcih ve teşvik ve tenbih etmektir. Ezcümle: Kur’ân’da kasemle temeyyüz etmiş olan ecram-ı ulviye ve süfliyeyi tefekkürden gaflet edenleri daima ikaz ederler. Evet, kasemat-ı Kur’âniye, nevm-i gaflette dalanlara kar’u’l-asâdır. (Muhakemat,Birinci Makale,Birinci Mukaddime,s.11-12)
Evet,Kur'an-ı Mu'ciz'ül-Beyan kasemlerle,tabiat ve ülfet gibi gaflet perdeleri arkasında hakikatleri gizlenmiş olan kainatın,o gizli hakikatlarına ve tılsımlarına zihinleri tevcih ve teşvik eder ve tokmak gibi ifadeleriyle gaflet uykusuyla zihinleri sersemleşmiş insanları ikaz eder.Ve tabiat ve ülfet gibi gaflet perdelerini bu keskin beyanatıyla yırtarak,mevcudatın intizamın ve birbirleriyle tesanüd ve ittifaklarını göstererek Sultan-ı kainatın şeriksiz saltanatını ve azamet-i kudretini ve cemal-i rahmetini gösterir ve insanı,kainatın itaat ve inkıyad ettiği Zat-ı Kadir-i Rahim'e itaate,takvya,dua ve ilticaya emredip ona isyan etmekten zecreder.
Hem bu kasemlerle ve sair ayetlerde,ba'zen üslubuyla ba'zen de kayıdlarıyla bir temsile işaret ederek,gösterdiği hakikatlerin ne kadar mütenasib olduğunu izhar eder ve gayet geniş ve tafsilatlı ve gayet mütenevvi' hem çok ince ve çok derin hakikatleri bu temsil üslubuyla zihinlerde birleştirip basitleştirir ve fehme yakınlaştırır.
Hem mahza akli olan hakikatleri hissi ve zahir olan meseleler suretinde göstererek akıl ile beraber,kalb,ruh,vicdan ve cümle hissiyatı ikaz edip hakikate irşad ederek hissedar eder.Bu hikmetlere binaen Kur'an-ı Mu'ciz'ül-Beyan hakikatleri ekseriya temsillerle ifade etmektedir.İşte Bediüzzaman Said Nursi (Rh.a) de Kur'ana iktida ederek,yine Kur'andan adığı temsillerle hakikatleri beyan etmiştir.
Kasem üslubunun pek çok örneği Kur'an-ı Mu'ciz'ül-Beyanda bulunabilir.Numune olarak:
Şems Suresinin tefsiri için:
http://www.risaleinurenstitusu.org/index.asp?Section=Kulliyat&Book=Sozler&Page=111
adresine bakınız...